tirsdag den 5. juni 2012

Rabarberlimonade med (eller uden) lime og gin

Jeg kan jo ingenting bage, fordi jeg ingen ovn har pt. Men jeg kan da koge lidt på min lille kogeplade. Jeg fik nogle dejlige rabarber forleden af en af mine medarbejdere og de skulle omsættes til noget godt.

Da jeg blev 40 år fik vi en skøn velkomstdrink: Rabarberlimonade med lime og gin. Og opskriften kommer her på denne dejlige drink som også har en helt vidunderlig farve. Man kan selvfølgelig undlade ginen, hvis man bare ønsker en sommer limonade. Opskriften har jeg fra Tanja, som er medejer af Rørvig Kro - en skøn restaurant, der varmt kan anbefales.

Rabarberlimonade med lime og gin
(ca. 2 liter)

500 g rensede og skiveskårede rabarber
13 dl vand
250 g sukker

Ingredienserne koges langsomt op til det kun lige ser kogepunktet - ellers mistet den vidunderlige farve. Sigt rabarberne fra og hæld på spiritusskyllede flasker.



Når rabarbersaften er helt afkølet blandes saft, citron eller lime og gin i et glas. Blandingsforholdet er helt efter smag og behag. Tilsæt en skive lime i halve. Nyd farven, smagen og sommeren.



Som sagt, så kan man også tilsætte lidt vand eller danskvand, hvis man ønsker alkoholfri udgave.

17 kommentarer:

  1. Uhmmm- den ser rigtig god ud- tak for en god idé til brug af rabarber og en skøn sommerdrik!

    SvarSlet
  2. Åh ja, den drik kan jeg godt huske.... bom bom... jeg må ud og købe rabarber. Den er jo sindssyg god.

    SvarSlet
  3. Gid man havde så mange rabarber, at man kunne bruge dem til saft. Jeg misunder dig ret så meget. Ikke mindst for at have rabarber på lager, men absolut også for, at være indehaver af den sper lækre saft. Nøjh den ser god og læskende ud :)

    SvarSlet
  4. Uhhh hvor labert. Jeg har 3 drenge der har været på rabarber jagt i "fremmede haver" og det resulterede i 4 kilo rabarber i min fryser :-) Mon ikke der kan komme lidt saft ud af det :-) Husk at kigge forbi mig en dag du kan.

    SvarSlet
  5. Hm... det kan da være, jeg skal prøve med gin... det er jeg ellers ikke så glad for, men rabarbersaft er jo skønt, så måske det kan trylle ginen om til noget brugbart ;-)

    SvarSlet
  6. Uhm god ide. Har lige fået rabarber af naboen og vidste ikke lige hvad jeg skulle finde på. Men det har du lige vendt for mig ;-)
    Tak :-)

    Gitte :-)

    SvarSlet
  7. Den ser god ud,det skal da lige prøves af:)
    Tak for opskriften.

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  8. Sikke en vidunderlig måde at bruge sine rabarber på. Jeg har en meget sød kollega der i morgen kommer med en portion rabarber til mig. Måske skulle nogle at disse bruges på denne liflige drik.
    Tak for inspirationen.

    SvarSlet
  9. Godmorgen

    Lavede saft som du skrev, i går, og wauw det har en fantastisk farve. Fik dog ikke helt 2 liter... men skidt med det, for det ser fantastisk ud og så må det række det det kan :-)

    Gitte :-)

    SvarSlet
  10. og jeg som troede at jeg skulle lave hyldeblomstsaft i morgen... Nu skal jeg i stedet på rabarberjagt. Eller vent, måske kan jeg nå begge dele og jeg har faktisk gin i huset
    :D

    SvarSlet
  11. Ville ønske jeg havde en masse rarbarber, - og en have også for den sags skyld, - så jeg også kunne lave masser rabarberlimonade. Det ser rigtig lækkert ud! Det må afprøves en dag :-)

    SvarSlet
  12. @Sara: Velbekommen :-)

    @SushiStegen: Ja, den var nemlig god. Kom lige i tanke om den og måtte sikre mig nogle rabarber så jeg kunne lave den.

    @Kristine: Jeg savner sååå meget min store rabarber busk. Nu må jeg nøjes med hvad jeg får fra andre indtil jeg får plantet en ny.

    @Vibse: Uhh, 4 kilo!! Orv, det gad jeg godt eje! Kigger gerne forbi - smid et par datoer.

    @Piske: Du kan jo bruge noget andet end gin. Feks vodka, eller hvad du nu sværger til.

    @Anonym (Gitte): Dejligt Gitte, så var det jo godt at du kiggede her forbi :-)

    @Elfepigen: Velbekommen :-)

    @Lotte: Velbekommen :-) Sikke søde kollegaer vi har :-)

    @Anonym (Gitte): Ja, det er en super fantastisk farve. Bare farven er alt besværet værd. Jeg lavede af 670 g og jeg fik mere end 2 liter. Så jeg gættede på at hvis jeg skrev opskriften for 500 gså passede det nok med 2 liter :-) Hvor mange liter fik du? Så retter jeg nemlig lige opskriften så det passer :-)

    @Kagekonen: Ha ha Pia, så du må da bare i gang med begge dele. Du må klart prøve den med gin eller måske vodka :-)

    @Mademoiselle Belle Soie: Rabarber kan heldigvis købes, så du kan nok få fat i et bundt og prøve :-)

    SvarSlet
  13. Wauv for en skøn opskrift på rabarberdrik, den må jeg vist prøve.

    Glæder mig vildt til at se din køkken når den bliver færdig.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  14. Hvor dejligt! Jeg gik netop idag og funderede over hvad jeg skal bruge mine rabarber til udover det indlysende; Rabarber- tærter :) Ingen tvivl om hvad jeg skal lave imorgen! Tak for opskrift.

    SvarSlet
  15. @Lis: Den er skøn Lis :-) Og jeg glæder mig utrolig meget til det bliver færdigt!

    @Pia Marianne: Velbekommen. Dejligt at du kunne bruge opskriften og inspirationen. KNus

    SvarSlet
  16. mums den saft ser super lækker ud :-) Du skriver spiritusskyllede flasker, er det gin du skyller med? Hvor længe kan saften holde sig i køleskab? Er så klar til den lækre drik:-)

    SvarSlet
  17. @Anonym: Ja, det kunne være gin eller en anden slags stærk spiritus. Da der er en del sukker i kan det holde sig pænt længe i køleskab. Hvis du ønsker meget lang holdbarhed, så tilsæt en kapsel atamon.

    SvarSlet